התזונה שלנו היא באופן טבעי חלק מהותי וחשוב לבריאות שלנו. במהלך השנים כל אחד מאתנו מפתח הרגלי אכילה שונים שחלקם טובים יותר וחלקם פחות ונראה כי כל אחד מאתנו יכול להשתפר במובן הזה ולעבור לתזונה יותר בריאה. אחת השאלות הנפוצות ביותר בנוגע לנושא הזה, היא כיצד עדיף להכין סוגי מאכלים שונים ובפרט האם אפייה היא עדיפה ובריאה יותר על טיגון שלהם. בואו ננסה לענות עליה. 

תהליך הטיגון

ככלל חשוב לדעת כי טיגון של מזון הוא כזה שבעצם גורם לנו לחשוף את המזון לטמפרטורות גבוהות במיוחד. לצורך ההמחשה, בעוד בישול למשל הוא כזה שנעשה על לטמפרטורה של 100 מעלות לכל יותר שהיא טמפרטורת רתיחת המים, הטיגון בשמן עשוי להגיע עד ל-300 מעלות צלזיוס. המשמעות של הדבר? הרבה ויטמינים ומינרלים טובים וחיוניים לגוף פשוט הולכים לאיבוד ועל הדרך השמן מייצר מגוון כימיקלים שאינם בריאים לגוף שלנו. מעבר לכך חשוב מאד לזכור כי טיגון של אוכל משמעותו שימוש כמות גדולה של שמן שהוא לא בריא, משמין ומעלה את כמות הכולסטרול בדם. 

אפייה

בדומה לטיגון, גם תהליך האפייה הוא כזה שיגרום למזון להגיע לטמפרטורות גבוהות יחסית כאשר את רוב סוגי המזון אנו אופי בחום של כ-180 מעלות. עדיין, מדובר על הבדל משמעותי וכבר כאן ניתן להבין כי אפייה עדיפה על טיגון. כמו כן באופן טבעי למדי, אפייה בתנור נעשית עם כמות פחותה של שמן באופן משמעותי. 

לטגן או לאפות?

נכון שכולנו אוהבים מאכלים מטוגנים, אבל עדיף להימנע מהם ככל הניתן או לפחות לצמצם באופן משמעותי את צריכתם. במידת האפשר עדיף תמיד לאפות את האוכל שאתם מכינים בתנור. שיהיה הרבה בתאבון!

מצד אחד כולנו אוהבים להתפנק עם מאכלים טעימים ומושחתים, ומצד שני כולנו יודעים שמאכלים כאלו הם לא תמיד בריאים ואינם מומלצים על דרך קבע. כאמור, ככל שניתן מומלץ תמיד לאפות את האוכל במקום לטגן אותו ואנו רוצים לחלוק שלושה רעיונות למאכלים טעימים שאפשר להתחיל לאפות מהיום.

שניצל אפוי טעים ועסיסי

מאכל טעים ונפלא שכולם אוהבים ואם לא ידעתם אפשר להכין אותו גם בתנור. מכינים בלילה מביצה, חרדל, רוטב סויה, מלח ופלפל ומשרים בתוכה את נתחי העוף. מניחים במקרר לשעתיים ולאחר מכן מצפים כל נתח בפירורי לחם. מניחים על תבנית עם נייר אפייה ומזלפים כמות קטנה של שמן זית. שמים בתנור והופכים את הנתחים אחרי עשר דקות. משאירים לעוד עשר דקות ואוכלים בתאבון. 

לביבה אפויה

הלביבות הטעימות שאנו אוכלים בחנוכה הן מאכל נהדר גם בשגרה. מגררים תפוחי אדמה, בצל וקישוא ושמים בקערה. מוסיפים ביצה ומעט פפריקה, מלח ופלפל ויוצרים מסה אחידה. מכינים קציצות בגודל אחיד ומסדרים על המגש ומכניסים לאפייה בתנור של כ-20 דקות. מומלץ להכין רוטב ציזיקי בצד מיוגורט, שמיר קצוץ, שום ושמן זית. 

פרנץ' טוסט

ארוחת בוקר טעימה במיוחד. כל מה שצריך לעשות זה לקחת את פרוסות הלחם ולטבול אותן בבלילת חלב וביצים שנכין מראש. (מומלץ ללכת על קמח מלא, שיפון, כוסמין וכו') לאחר מכן יש לסדר אותן על התבנית למרוח עליהן שכבה דקה של חמאה ולפזר תערובת של סוכר וקינמון. אופים בתנור למשך כעשרים דקות והנה לכם ארוחת בוקר טעימה ומפנקת ללא טיגון.  בשורה התחתונה? כמעט כל מאכל שמטגנים אפשר גם לאפות ואנו ממליצים להתחיל לסגל את ההרגל הזה ולאמץ תזונה בריאה יותר!  

תגובות גולשים

תגובות גולשים